Badanie infrastruktury dróg rowerowych – edycja 2021
Celem polityki rowerowej Samorządu Województwa Wielopolskiego jest wzrost wykorzystania roweru jako ekologicznego środka transportu, konkurencyjnego w stosunku do samochodu w realizacji codziennych podróży.
Wielkopolanie w dojazdach do pracy, szkoły czy usług coraz częściej korzystają z roweru, który jako podstawowa forma mobilnej aktywności jest ekologiczną i ekonomiczną alternatywą dla samochodu. Jednak, aby wzmocnić ten trend konieczny jest rozwój bezpiecznej i spójnej sieci dróg rowerowych zapewniającej dostęp do wszystkich miejsc codziennych podróży.
Badanie ankietowe przeprowadzone wśród samorządów lokalnych dostarczyło informacji o aktualnym stanie i wewnętrznym zróżnicowaniu rozwoju infrastruktury dróg rowerowych w Wielkopolsce. Pozyskane danę będą podstawą do dalszego kształtowania polityki rowerowej w województwie wielkopolskim.
Ankieta spotkała się z dużym zainteresowaniem samorządów lokalnych. Wzięło w niej udział 25 powiatów i 194 gminy.
BAZA DANYCH PRZESTRZENNYCH
Dane z ankiet zostały przetworzone do postaci cyfrowej co umożliwia ich wykorzystanie w systemach informacji przestrzennej. Baza zawiera informacje dotyczące lokalizacji i długości dróg rowerowych, rodzaju nawierzchni, czy stanu technicznego.

DŁUGOŚĆ DRÓG ROWEROWYCH W WOJEWÓDZTWIE
Z badania wynika, że łączna długość istniejących, realizowanych i planowanych dróg rowerowych w województwie wynosi 2707 km. Tylko 3% z nich pozostaje w realizacji, a 6% jest planowanych do wybudowania.

DŁUGOŚĆ DRÓG ROWEROWYCH W POWIATACH
KIERUNKI RUCHU
W podziale na kierunki ruchu zdecydowanie najwięcej jest dróg dwukierunkowych – 1936,3 km. Długość dróg jednokierunkowych wynosi 131,1 km, a kontrapasów – 38,2 km. Wśród dróg planowanych i w realizacji również dominują drogi dwukierunkowe.
DROGI ROWEROWE ISTNIEJĄCE
DROGI ROWEROWE PLANOWANE I W REALIZACJI
RODZAJE DRÓG ROWEROWYCH ZE WZGLĘDU NA USYTUOWANIE
DROGI ROWEROWE ISTNIEJĄCE
Najlepszym sposobem, aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa rowerzystów jest separacja od ruchu samochodowego. Zwiększa to poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu i zmniejsza częstotliwość występowania wypadków z udziałem rowerzystów. Ze względu na usytuowanie wyróżniano kilka rodzajów dróg rowerowych, wśród których dominują drogi pieszo-rowerowe.
Pozostałe rodzaje dróg rowerowych (pas dla rowerów wydzielony z jezdni, samodzielna niezależna od układ drogowego) osiągnęły łącznie 12,5% całkowitej długości dróg w województwie. Dla 6,6% dróg nie wskazano rodzaju ze względu na usytuowanie.
DROGI ROWEROWE PLANOWANE I W REALIZACJI
Wśród planowanych i realizowanych dróg rowerowych odnotowano coraz większy udział samodzielnych dróg rowerowych. Świadczy to o zmianie sposobu realizacji nowej infrastruktury, która zmierza do oddzielenia ruchu rowerowego od samochodowego i pieszego.
NAWIERZCHNIE DRÓG ROWEROWYCH
Typy zastosowanych nawierzchni dróg rowerowych są bardzo zróżnicowane. Dominują dwa rodzaje nawierzchni: kostka brukowa 932 km (42,6%) i asfalt 828 km (37,8%). Pozostałe rodzaje nawierzchni stanowiły niecałe 20% wszystkich wykorzystanych materiałów.
STAN TECHNICZNY
Znaczna część dróg rowerowych znajduje się w bardzo dobrym lub dobrym stanie technicznym. Łącznie ich długość w województwie wyniosła 1632 km. W 12 powiatach wszystkie drogi rowerowe zlokalizowane na ich terenie są w bardzo dobrym lub dobrym stanie technicznym.
GĘSTOŚĆ DRÓG ROWEROWYCH W POWIATACH
Zebrane dane pozwoliły na obliczenie gęstości dróg rowerowych na terenie poszczególnych powiatów. Wskaźnik gęstości dróg rowerowych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców dla całego województwa wynosi 6,3 km. Natomiast w przeliczeniu na 100 km2 średnia długość dróg rowerowych dla województwa wynosi 7,3 km.
Największe zagęszczenie dróg rowerowych w przeliczeniu na 100 km2 występuje w największych miastach regionu: Lesznie, Poznaniu i Kaliszu. Natomiast w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców najwyższą wartość wskaźnik osiągnął w powiatach: leszczyńskim, grodziskim oraz kępińskim.
PODSUMOWANIE
Przeprowadzone badanie ankietowe dowiodło, że sieć dróg rowerowych w Wielkopolsce stale się rozwija. Aktualnie wynosi ona już ponad 2 tys. km. Planowane i realizowane są nowe odcinki o łącznej długości ponad 500 km. Liczby są stosunkowo duże, jednak cała istniejąca sieć wraz z planowanymi i realizowanymi odcinkami nie tworzą spójnej całości i nie docierają do wszystkich najważniejszych miejsc. Ze zgromadzonych danych wynika, że istnieje duże zróżnicowanie wewnątrzregionalne w dostępie do dróg rowerowych. Niektóre ośrodki gminne, czy powiatowe nie posiadają dróg rowerowych bądź lokalna sieć jest bardzo uboga. W województwie są też powiaty, w których zagęszczenie dróg rowerowych jest znacznie poniżej średniego poziomu w województwie. Najgorzej sytuacja wygląda w skrajnych powiatach w zachodniej i wschodniej części regionu. Najgęstszą sieć znajdziemy w największych miastach regionu oraz w jego południowo-zachodniej części. Uzyskane informację są cennym wkładem do dalszych prac nad rozwojem polityki rowerowej województwa wielkopolskiego. To także początek współpracy wewnątrzregionalnej na rzecz planowania i rozbudowy sieci dróg rowerowych województwa wielkopolskiego.
Powiązane artykuły: